Wednesday, November 26, 2008

Är det val nu igen?

För det brukar ju se ut precis såhär då.
Jag är helt för att det granskas. Helt övertygad om att äldrevården idag är mer fel än rätt. Men vad kommer hända? Fler lagar och regler, och sen är det bra med det? Som läkaren som sa att jag var behandlad för min bihåleinflammation, och därför var jag frisk. Utan att faktiskt undersöka mig eller kolla i journaler. Fantastiskt.

Så till nästa val så blir folk chockade, igen, över att de nya lagarna inte efterföljts. Heja Sverige och dess invånare.

Ni kan skriva hur många lagar ni vill. Problemet är inte lagarna. Problemet är att de som jobbar inom vården har kört fast. De ser inte människorna bakom sjukdomarna längre. De är härdade, utarbetade, ser inte trädet för all jävla skog. Och de som eventuellt kan göra nån skillnad, vikarierna, som fortfarande ser människorna bakom sjukdomen, de blir överkörda, kallas okunniga och naiva.

Så ge fan i allt vad militärtjänstgöring heter. Vad har vi för nytta av att lära oss slåss, när vi är sällsynt usla på att plåstra om? Skicka ut ungdomarna i vården. Låt där bli en oändlig variation folk i äldreomsorgen. Då kanske rösterna hörs? Då kanske nån lyssnar? Och placera för fan om folk efter ett par år. Det är fantastiskt hur nya väggar ger en ny verklighet, hur man ser sitt eget beteende på ett annat vis då man slipper sitta fast i samma sörja dag ut och dag in.

1 comment:

Anonymous said...

Hej Kisen, Jag vet inte hur jag hamnade här men det sjuka är att vi har ganska mycket gemensamt. Jag gillar dataspel, jag älskar sawfilmerna och även jag är 27 till en början.

gustaf@live.com är min e-mail om du känner för att brevväxla. Kramis ;)