Wednesday, October 15, 2008

Jo, men...

"När man är sjukskriven får man bara 80% av lönen."

Om alls, det vill säga.
I slutet av förra månaden fick jag 80% av 4 dagars lön. Plus 10% av resten av månaden. Detta levererades av mitt arbete. Av försäkringskassan fick jag nada, för de har sex veckors handläggning. Så denna månaden har levts i absolut pengabrist. Hyresvärden fick telefonsamtal om att hyra dessvärre inte kunde levereras i tid, och eftersom jag annars är mönsterbetalare så godtogs det. Härromdagen ringde jag min far och bad att få låna ett par femhundringar, för att kunna hämta ut mediciner, köpa mjölk och ta mig till malmö. Livet som sjukskriven suger mer än bara sjukdomen.

Och då jag idag loggade in på banken så såg jag att mina pengar faktiskt hade kommit från försäkringskassan. Yay! De hade tillochmed snabbat på sina sex veckor med två. Helt otroligt. Däremot får jag tydligen pröjsa de två veckorna med min lön. För de har bara satt in 16 dagars ersättning. Så, ja... 80% av två tredjedelar.

När du är sjuskriven får du först leva på ingenting. Och under tiden kan du roa dig med att bekymra dig om att överleva och vakta brevlådan från inkassokrav. Därefter får du leva på 70% av 67% och så kan du drömma om att detta hjälper dig i din utmattningsdepression. Heja Sverige.

2 comments:

Faidros said...

Och när du har varit sjukskriven länge nog så får du tvångspension. Då blir det en procentsats till.

Då blir man rik på allvar.

Charlotte said...

Faidros: Jag kan vänta med att se fram emot det. Först väntar ett möte med "min personliga" kontakt på fk, där jag med all säkerhet ska förklara/försvara/skrika/gapa/alltdetdär varför det inte syns att jag är sjuk.