Thursday, October 23, 2008

Coma.

Jag har en 1*1meter, svartvit, tavla ovanför sängen som en vän målat åt mig. Förutom alla Tintin-tavlor, som jag målat, så är det den enda "idolbild" som existerar här (borträknat alla jävla speglar och inramade bilder på mig). Den föreställer Slash.

1993 hängde, till mammas förfäran, en 2*2meter "Spaghetti Incident"-poster på min vägg.
Min första skiva var en liten cd-singel med NKOTB. Jag fick den av min storebror. Den första jag köpte var "Lies". Och just det, med Guns N' Roses.

Jag får fortfarande rysningar i hela kroppen av "Civil War", slänger igång "Estranged" de fåtal gånger jag ogillar min ensamhet, deppar järnet till "Don´t cry" och "November Rain", känner mig barnsligt trygg till "Sweet Child of Mine" och kan ibland hitta lite tålamod om "Patience" spelas. Jag skulle ljuga om jag påstod annat än att Guns n´Roses är mitt favoritband.

Och jo... Nu snackar jag juh om låtar från 90-talet. Men... De har gett så förbannat mycket mer. Gn´R öppnade mina ögon för Blind Melon, (och deras "Mouthful of Cavities" går inte av för hackor)efter att jag sett deras sångare i nån video. Matt (trummisen) lirade med The Cult, som också är ett grymt band. Sen var där juh Slash´s projekt. Slash´s Snakepit och inte minst Velvet Revolver. Jag skulle vilja skriva något halvsött om Gilbys och Izzys soloprojekt...

Nej. Det går inte.

Och ja... Förståss skriver jag nu detta eftersom det släppts en singel idag. Efter 14 år. Jag kan inte påstå att jag älskar den. Jag tänker inte heller påstå att jag förväntade mig att jag skulle göra det. Inte heller är jag besviken.

För en stund fick jag vandra tillbaks till en tid då allt inte var så besvärligt. Då det fanns mer än en bra låt på varje platta. Till en tid då man slapp vara vuxen, mer än då man ville vara det. Då det var föräldrarnas problem att bekymra sig för matlagning, ekonomi och framtiden.

"Hey you caught me in a coma
And I don't think I wanna
Ever come back to this...world again
Kinda like it in a coma
'Cause no one's ever gonna
Oh, make me come back to this...world again
Now I feel as if I'm floating away
I can't feel all the pressure
And I like it this way"


Natti.

No comments: